Spørsmål og svar

 

1.  Hvem har tilgang til mine svar?

Det er kun deg som har tilgang til din individuelle profil og kan se dine svar. Den som administrerer undersøkelsen (teamleder, fasilitator, HR-ansvarlig, osv.) har kun tilgang til en anonymisert samlet gruppeprofil.

 

2.   Hva betyr «teamprofil»?

Teamprofilen er en oppsummering av svarene til alle på teamet. Den viser hvordan teamet skårer på forskjellige områder som kommunikasjon, struktur og innovasjon. Profilen gjør det enklere å se styrker og utfordringer i teamet.

 

3.  Hva betyr «faktor»?

Faktorer er ulike områder som verktøyet TeamReflect måler for å gi innsikt i hvordan teamet fungerer. En faktor består av et sett med enkeltspørsmål som sammen gir en samlet vurdering av et gitt område. Hver faktor representerer et bestemt aspekt ved teamarbeid, som for eksempel kommunikasjon, struktur eller innovasjon.

 

4.  Hva betyr "norm"?

En norm viser hva som er typisk eller forventet basert på et sammenligningsgrunnlag. I TeamReflect er normen gjennomsnittet fra 125 team.

  • Faktornivå

Normen er 50 og vist som en stiplet vertikal linje. Hvis en faktor som «Sammensetting» har en skåre på 73, betyr det at 73 % av teamene i normgrunnlaget skårer lavere, og 27 % høyere.

  • Spørsmålsnivå

I tabeller under detaljer viser kolonnen «Norm» gjennomsnittet pr spørsmål for normgruppen, mens kolonnen ved siden av ikke er en norm, men gjennomsnittet for akkurat ditt team.

Unntak
Tilleggsfaktorene «Mangfolds- og inkluderingsklima» og «Psykologisk trygghet» er foreløpig ikke normert og både slider og tall viser derfor i stedet et vanlig gjennomsnitt av svarene. 

 

5.  Hva regnes som lave, middels og høye skårer?

For de normerte skårene (sliderne):

•             70-100 – høye

•             30-70 – middels

•             0-30 – lave

Hva er høyt og lavt i tabellen under «Detaljer»? Dette kan variere mellom ulike team, men generelt vil et gjennomsnitt under 3 karakteriseres som lavt og over 4 som høyt. Sammenlign resultatene med normer – ulike faktorer har ulike normgjennomsnitt.

 

6.  Betyr lave skårer at noe er dårlig, og høye skårer at noe er bra?

Nei, lave skårer betyr ikke nødvendigvis at noe er "dårlig." Det kan heller tyde på at det er rom for forbedring, men det er viktig å se skårene i lys av teamets mål. Hvis en lav skåre ikke påvirker de viktigste målsettingene, trenger det kanskje ikke å være et fokusområde.

Høye skårer viser at teamet gjør det bra på et område, men betyr heller ikke at det ikke finnes utviklingsmuligheter. Det viktigste er å vurdere skårene ut fra hva teamet ønsker å forbedre og hvilke mål det har

 

7. Hva er standardavvik?

Standardavvik er et mål på hvor mye tallene i en gruppe sprer seg ut fra gjennomsnittet. Hvis alle tallene i en gruppe er ganske like, vil standardavviket være lavt. Hvis tallene er veldig forskjellige fra hverandre, vil standardavviket være høyt. Det hjelper oss å forstå hvor «spredt» eller «variert» dataene er. For eksempel: Hvis vi måler høyden til en gruppe mennesker og alle er omtrent like høye, er standardavviket lite. Men hvis noen er veldig høye og andre veldig lave, blir standardavviket større.

 

Standardavviket for enkelspørsmål i TeamReflect-tabellene kan tolkes på følgende måte:

Lavt: (<1): de fleste svarene ligger tett rundt gjennomsnittet og varierer lite. F.eks. et standardavvik på 0.5 betyr at de fleste svar ligger innenfor 0.5 poeng fra gjennomsnittet.

Moderat: (1–1,5): det finnes en viss variasjon i svarene, f.eks. hvis gjennomsnittet er 3,5 og standardavviket 1, vil de fleste svarene være mellom 2 og 4, men det kan også være enkelte avvik utenfor dette intervallet.

Høyt standardavvik: (>1,5): dette indikerer stor variasjon og svarene er spredt ut over hele skalaen. Ved et høyt standardavvik, som f.eks. 2, kan svarene være spredt over hele skalaen fra 1 til 5.

Spørsmål og svar